Hun uddyber:
- Som resultat ser man, at kvindelige spillere har udviklet strategier, som tillader dem at deltage i spillet uden at blive chikaneret, bl.a. ved at anvende kønsneutrale navne til at kamuflere deres køn. Men selvom kvindelige spillere fortsat er deltagende, så tyder eksisterende forskning desværre på, at oplevelser med toxic adfærd har en ekskluderende effekt, forklarer Louise Anker Nexø.
Interessen opstod under coronanedlukningerne
Interessen for at undersøge toxic adfærd er opstået under corona-nedlukningerne, hvor Louise Anker Nexø som så mange andre, var tvunget til at isolere sig derhjemme.
- Jeg begyndte at se Counter-Strike på TV 2 ZULU, og jeg undrede mig over fraværet af kvindelige esport-udøvere. Modsat mange andre sportsgrene har computerspil jo netop den fordel, at fysiske forskelle mellem kønnene bliver udviskede. Så jeg dykkede ned i det og fandt ud af, at kvindelige spillere ofte oplever chikane og eksklusion, og at man kan tale om et toxic miljø. Og det havde jeg lyst til at udforske dybere, fortæller Louise Anker Nexø.
Det, som interesserer Louise Anker Nexø, er de sociale interaktioner; det, som sker mellem spillerne.
- Mit fokus er på ”bystanders”, altså de spillere, som observerer toxic adfærd når de spiller. Hvordan reagerer de? Er de passive? Griber de ind, og hvis ja, hvordan griber de ind? Jeg er interesseret i at studerer de potentialer, som bystanders rummer med henblik på at forebygge eller minimerer toxic adfærd, forklarer Louise Anker Nexø.
Louise Anker Nexøs metode til at undersøge interaktionerne er at bruge videodata.
- Lige nu er jeg i gang med at rekruttere spillere til at sende videodata til mig. Samtidig bruger jeg en platform, hvor videodata er til rådighed, fortæller Louise Anker Nexø.
Ekstern interesse for projektet
Allerede nu oplever Louise Anker Nexø, at der er medieinteresse for hendes ph.d. Hun er for nylig blevet interviewet som ekspert til en artikel på fagmediet Idrætsmonitor. Senest har hun medvirke i en ekspertworkshop afholdt af Mary Fonden. Også tv har vist interesse for hende.
- Jeg er blevet kontaktet af en af de store tv-stationer, der ville have mig ind for at tale om sexisme i gaming, og det er der eksisterende forskning på, men jeg vil gerne være bedre klædt på via mit eget forskningsprojekt, inden jeg udtaler mig, siger Louise Anker Nexø.