Spring til indhold
ForsideUddannelserKvalitetssikring

Rammedokument for Institut for Sociologi og Socialt Arbejde

Plan for evaluering med studerende

Formålet med de systematiske evalueringer med de studerende 

Instituttets plan for evaluering med studerende tager udgangspunkt i AAUs principper for evaluering af de fire evalueringstyper: Evaluering af studiestart, Evaluering af studieaktiviteter, Evaluering af studiemiljø og Evaluering af uddannelsesforløb. Formålet med de systematiske evalueringer med de studerende er at vurdere uddannelsernes faglige og pædagogisk-didaktiske kvalitet og bruge data herfra til at iværksætte relevante og nødvendige udviklinger på uddannelserne. 

Evalueringerne er en metodekombination af dialog mellem studerende, undervisere, studienævn og institutledelse samt spørgeskemaer.

  • Hensigten med evaluering af undervisningen, er løbende at kunne vurdere, hvorvidt studieaktiviteterne (modul, valgfag, kurser mm.) – fagligt, pædagogisk-didaktisk og gennem den praktiske tilrettelæggelse, bidrager til generelt at opfylde de læringsmål, som er beskrevet i studieordningen.
  • Hensigten med evaluering af semestret som helhed (herunder projekt, praktik og projektorienteret forløb) er løbende at gøre status for, hvorvidt studerende oplever en hensigtsmæssig tilrettelæggelse og sammenhæng på tværs af semestret.
  • Studiestarten evalueres med det formål at sikre tilpasning af studiestarten, således den opleves hensigtsmæssig for de studerende.
  • Hensigten med evaluering af studiemiljøet er at sikre løbende og systematisk opfølgning på udfordringer samt udvikling af studiemiljøet.
  • Desuden evalueres alle uddannelsesforløb ifm. afslutningen på bachelor- og kandidatuddannelserne. Her vurderer de studerende sammenhæng og progression i hele uddannelsen, herunder om de studerende oplever, at uddannelsens kompetenceprofil er opfyldt.

Organisering 

Kvalitativ evaluering

De kvalitative evalueringer sker i løbende dialog med studerende på mødefora mellem studerende, relevante undervisere og med undervisere med den koordinerende rolle. Det er op til det enkelte studienævn at bestemme, hvordan studienævnene vil organisere evalueringen herunder, hvilken form for mødeforum (eks. plenum, semestergruppemøder, FU-møder mm.), der er mest givende. Møderne afholdes semestervis og minimum to gange per semester.

Der er udarbejdet en spørgeguide med krav til de temaer, der skal indgå i dialogen med de studerende, men den nøjagtige spørgeramme tilpasses af Studienævnet, så den passer med gruppen af studerende og aktiviteten. Dog skal studienævnet være opmærksom på, at nogle temaer skal evalueres kvalitativt, mens andre er valgfrie jf. Spørgeguiden.

Underviseren med den koordinerende rolle sikrer en systematisk tilbagemelding til behandling i studienævnet i form af et notat efter hvert møde.

Kvantitativ evaluering

Det administrative kvalitetsteam udsender følgende evalueringer: Undervisning, semester, projekt, praktik, projektorienteret forløb og uddannelsesforløb.

  • Til undervisningsevalueringen opretter det administrative kvalitetssikringsteam de kvantitative evalueringer og sender dem direkte til de studerendes mail. Underviseren med den koordinerende rolle vil i samarbejde med kvalitetssikringstemaet koordinere og sikre, at de studerende får tid til at udfylde den kvantitative evaluering. Dette sker som udgangspunkt den sidste undervisningsgang i modulforløbet. Der udsendes en evaluering pr. modul/kursus/valgfag mm.
  • Semesterevalueringen oprettes på samme vis og udsendes til de studerendes mail efter projektaflevering og før eksamen. Såfremt der ikke er en projektaflevering, udsendes evalueringen efter endt undervisning og inden eksamen. Semesterevalueringen udsendes ved semesterets afslutning.

AAU udsender en fælles studiestartsevaluering for bachelor- og professionsbacheloruddannelserne.

Uddannelsens og Forskningsministeriet udsender en studiemiljøevaluering (Danmarks studieundersøgelse pr. 2. år, i ulige år).

De kvantitative evalueringer supplerer de kvalitative evalueringer. 

Dokumentation og behandling

Det administrative kvalitetssikringsteam sender de kvantitative evalueringer, herunder positive og negative kommentarer om navngivne medarbejdere til Studienævnsforperson, Studienævnssekretær og viceinstitutleder.

Studienævnssekretæren videredistribuerer de kvantitative evalueringer til underviseren med den koordinerende rolle og evt. medlemmer af studienævnet. Evalueringerne er ikke anonymiseret, hvorfor alle er underlagt tavshedspligt ift. de eventuelle personfølsomme oplysninger, der måtte forekomme i evalueringerne.

Underviseren med den koordinerende rolle, udarbejder ved semesterets afslutning en endelig sammenfatning af de kvalitative og kvantitative evalueringer (jf. oversigt på side 1). Underviseren med den koordinerende rolle er ansvarlig for at fjerne/anonymisere eventuelle kritiske kommentarer i de kvantitative evalueringer inden disse deles med de relevante undervisere. Udkast til sammenfatning samt de kvantitative evalueringer sendes til de relevante undervisere, som herefter kan kommentere på sammenfatningen inden endelig indstilling udarbejdes og videreformidles til studienævnet af underviseren med den koordinerende rolle.

Studienævnet forholder sig løbende til notater fra dialogen med studerende, mens sammenfatningen af de kvalitative og kvantitative evalueringer samt indstilling, skal behandles i studienævnet senest i oktober (forårsevalueringer) og i marts (efterårsevalueringer). Fristen til studienævnet for sammenfatningen af de kvalitative og kvantitative evalueringer for underviser med den koordinerende rolle på semestret, fastsættes af studienævnet.

Desuden indgår evalueringerne fra praktik/projektorienterede forløb, samt evaluering fra praktikstederne (projektorienterede forløb) også i studienævnets behandling, hvor dette er relevant. Disse behandles tilsvarende de øvrige evalueringer af underviseren med den koordinerende rolle på det relevante semester. 

Censorformandsskabets årsberetning skal ligeledes drøftes og behandles i Studienævnet.
Anden information fra censorerne (fx censorrapporter), stiller kvalitetssystemet ikke krav til behandles i Studienævnet. Årsberetningerne sendes til studienævnene fra Kvalitet og Analyse. 

Studienævnets behandling af evalueringerne dokumenteres via studienævnsreferaterne, hvor det skal fremgå tydeligt, hvad studienævnet har drøftet og konkluderet samt eventuelle handlinger eller justeringer, der gennemføres på baggrund af evalueringerne.

Studienævnsreferater kan tilgås på studienævnets hjemmeside.

Håndtering af evalueringer af navngivne medarbejdere

Underviseren med den koordinerende rolle er ansvarlig for at videreformidle eventuelle kritiske kommentarer fra kvalitative og kvantitative evalueringer til Studienævnsforpersonen, som har et overordnet overblik. 

Vurderes det at kritikken er knyttet til det faglige indhold i undervisningen drøfter Studienævnsforpersonen kritikken med den pågældende underviser med henblik på en eventuel justering af undervisningens indhold og form. 

Er kritikken af en navngiven underviser gentagende, eller berører forhold som Studienævnsforpersonen ikke vurderer de kan løfte gennem dialog med/mellem undervisere, inddrages Viceinstitutleder for uddannelse.

Viceinstitutlederen for uddannelse indgår i dialog med underviser for at drøfte handlemuligheder og eventuelle behov for kompetenceudvikling og inddrager Institutleder hvis relevant i disse drøftelser.  

Positive og negative kommentarer om navngivne medarbejdere fra de kvantitative evalueringer, fremsendes til vicinstitutlederen for uddannelse af det administrative kvalitetsteam. Formålet er at identificere eventuelle kompetenceudviklingsbehov der går på tværs af undervisere/uddannelser, samt kunne tage eventuelle udviklingsbehov i opløbet.

Kommentarer fra kvalitative evalueringer bør ikke omhandle underviserens kvaliteter eller mangel på samme, men såfremt det frembringes i de kvalitative evalueringer, så skal det håndteres som ved de kvantitative evalueringer. I tilfælde af negative kommentarer om en navngiven underviser opfordres der til at studerende henvises til den pågældende underviser med henblik på en drøftelse af kritikken. Vurderes kritikken af en art eller et omfang, hvor en sådan dialog ikke er frugtbar, er underviseren med den koordinerende rolle forpligtet til at bringe kritikken videre til Studienævnsforpersonen.

Kommentarerne fra de enkelte kvantitative evalueringer deles af underviseren med den koordinerende rolle med relevante undervisere, så disse kan indgå i forbindelse med eventuelle positive meriteringssammenhænge eller til at vurdere behovene for at justere og kvalificere undervisningen, herunder kompetenceudvikling. 

Der påligger i håndteringen af kommentarer om navngivne medarbejdere et væsentligt ansvar for alle involverede i processen, og det særligt, når kritikken er negativ.

Tilbagemelding til de studerende og undervisere

Tilbagemeldinger til de studerende vil dels ske i forbindelse med de løbende mødefora for dialog med de studerende, dels via hjemmesiden, hvor de kvantitative evalueringsrapporter (uden kvalitative kommentarer) bliver gjort tilgængelige på studienævnets hjemmeside senest seks måneder efter semesterets afslutning. Desuden kan behandlingen af både de kvantitative og kvalitative evalueringer tilgås via referater af studienævnsmøder på studienævnets hjemmeside. 

Studienævnsforpersonen giver besked til underviser med koordinerende rolle/relevante undervisere om studienævnets behandling. Dette kan eksempelvis være på lærermøder/koordinatormøder/uddannelsesmøder. Studienævnet vurderer på baggrund af indstillingerne, om der er behov for igangsætning af udvikling i det enkelte modul, på tværs af semesteret eller på hele uddannelsen. 

Masterområdet

Instituttets masteruddannelse og særskilte moduler er ikke underlagt samme krav som ordinære uddannelser, hvorfor der er områder, hvor processen for disse adskiller sig fra ovenstående plan.

Evalueringsprocessen udføres i samspil med EVU-sekretariatet.

Evaluering af studieaktiviteter

Masteruddannelse i udsatte børn og unge – faglig ledelse (MBU) er semesteropbygget og er en deltidsuddannelse. Uddannelsen evalueres med kvalitativ dialog og kvantitative surveys.  

Evaluering af særskilte moduler (udbydes udelukkende i foråret) evalueres efter samme model som MBU og behandles på MBU studienævnet hurtigst muligt derefter.

Evaluering af studiemiljøet

Masteruddannelserne har deres egen evaluering af studiemiljøret, hvortil gennemførsel og behandling foretages ad EVU-sekretariatet.

Evaluering af uddannelsesforløb

Uddannelsesforløbet evalueres kvantitativt og behandles i studienævnet for MBU og sikres af EVU-sekretariatet.

Aktører

Følgende aktører indgår i processen omkring behandling af evalueringen med studerende.

Viceinstitutleder: Har det overordnede ansvar for at sikre tilrettelæggelse, gennemførsel og opfølgning af evalueringer.

Studienævnsforperson: Har ansvar for handling og udvikling af uddannelsen på baggrund af evalueringerne og for at vurdere eventuelle kritiske kommentarer af undervisere og enten tage første dialog med den studerende eller sende kommentarerne videre til Viceinstitutleder for uddannelse.

Studienævnssekretær: Har ansvar for distribuering af evalueringer til undervisere med koordinerende rolle, sikring af dokumentation af behandlingen af evalueringerne på studienævnsmødet.  

Studienævnet: Er ansvarlig for behandling af indstillinger baseret på evalueringerne fra underviseren med den koordinerende rolle samt være inputgivende til eventuelle faglige ændringer.

Underviser med den koordinerende rolle på semesteret: Har ansvar for gennemførelse af den kvalitative dialog, udarbejdelse af indstilling baseret på de kvalitative og kvantitative evalueringer samt det efterfølgende udviklingsarbejde. Underviser med den koordinerende rolle har ansvar for at eventuelle kritiske kommentarer af undervisere i evalueringsmaterialet sendes til studienævnsforpersonen.

Underviseren med den koordinerende rolle er ansvarlig for at fjerne/anonymisere eventuelle kritiske kommentarer i de kvantitative evalueringer inden disse deles med de relevante undervisere.

Underviserne: Kan kommentere på udkast til indstilling fra underviseren fra den koordinerende rolle samt deltagelse i det efterfølgende udviklingsarbejde.

Det administrative kvalitetsteam: Har ansvar for opdatering og udsendelse af kvantitative evalueringer til de studerende, udsendelse af evalueringer til behandling i studienævnet samt udarbejdelse af arbejdsbeskrivelser og procedurer for evaluering.  

Tillægsdokumenter til Plan for evaluering med studerende