Spring til indhold.
Forside

Nyhed

Workshop om lydhørhed i socialt arbejde – marts 2025

Lagt online: 06.03.2025

Ved Lars Uggerhøj, Maja Müller, Maja Lundemark Andersen og Sarah Westh.

Nyhed

Workshop om lydhørhed i socialt arbejde – marts 2025

Lagt online: 06.03.2025

Ved Lars Uggerhøj, Maja Müller, Maja Lundemark Andersen og Sarah Westh.

Af  Sarah Westh, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, AAU
Foto: Sarah Westh

Den 4. marts 2025 samlede vi en række deltagere fra forskningsprojektet RESPONSIVE til en workshop på Hotel Comwell Hvide Hus i Aalborg. Workshoppen markerede en vigtig milepæl i projektet, hvor vi bevæger os fra analyse af empiri til udvikling af konkrete handlinger og redskaber, der kan styrke lydhørheden i socialt arbejde.

I projektet har vi gennem interviews og samarbejde med borgere, medarbejdere, ledere, aktivister, kunstnere og politikere arbejdet med at forstå, hvordan lydhørhed opstår og udfordres i mødet mellem borger og system. Workshoppen havde til formål at bringe disse perspektiver i spil og invitere deltagerne til at bidrage til udviklingen af metoder, der understøtter lydhørhed i praksis.

En dag med dialog, eftertanke og udvikling

Elleve deltagere medvirkede i workshoppen – heriblandt fagprofessionelle fra forskellige dele af det sociale arbejde og borgere med levede erfaringer fra psykiatrien og sociale indsatser. Dagen bød på engagerede diskussioner, faglige refleksioner og fælles udvikling af spørgsmål og redskaber, som kan anvendes i praksis til at understøtte og evaluere lydhørhed i mødet med borgeren.

Centrale pointer fra workshoppen

  • Borgerens perspektiv er afgørende for vurdering af lydhørhed – lydhørhed skal ikke kun forstås fra den fagprofessionelles synsvinkel.
  • Lydhørhed er relationelt betinget og afhænger af tillid, nærvær og gensidighed i samspillet mellem borger og fagperson.
  • Lydhørhed kræver mod til at afgive magt og en bevidsthed om magtubalancer og den fagprofessionelles rolle.
  • Der er behov for strukturer og redskaber til at evaluere og styrke lydhørhed, fx gennem borgerfeedback, spørgsmål og kontraktlignende rammesætning, hvor hvert møde og samtale må betragtes som en menneskelig kontrakt mellem borgeren og den fagprofessionelle.
  • Brugerdeltagelse og evaluering bør ikke standardiseres – ”One size fits all” virker ikke.
  • Vigtigheden af praksiserfaring som kompetence – erfaringer fra arbejdet med borgerne som viden i sig selv.

Et meningsfuldt bidrag til praksis

Ved dagens afslutning fremhævede deltagerne workshoppen som praksisnær, inspirerende og meningsfuld. Særligt blev det tværfaglige samspil og muligheden for fordybelse værdsat. Fra RESPONSIVE-teamets side er vi meget taknemmelige for deltagernes bidrag og ser frem til at arbejde videre med de mange input, der kom frem i løbet af dagen.

Læs også